"" MINDD - DEFENDA SEUS DIREITOS

Pesquisar este blog

sexta-feira, 8 de agosto de 2025

INTERNATIONAL PORQUE ISSO É IMPORTANTE PARA VOCE ? How the Federal Reserve, the Treasury, the Supreme Court, and other actors from the three branches abandoned the people . The Vallejo case in the Ninth Circuit. by Scott Erik Stafne

An alert to homeowners
Por que isso é importante para todos ?

Se o governo pode tomar a casa de Vallejo sem a decisão de um júri sobre a propriedade, ele pode tomar a sua.

PORQUE ISSO É IMPORTANTE PARA VOCE NO BRASIL?

Apesar da quantidade de fraudes denunciadas nos Estados Unidos,  e do veemente voto contrario da MINISTRA  CARMEM LUCIA, e das ADI instauradas pela Associação da União dos Oficiais de Justiça do Brasil (UniOficiais-Br) e a Associação dos Magistrados Brasileiros (AMB), o STF julgou improcedentes as ADI, e adotou  esse mesmo "sistema" de execução hipotecária extrajudicial aqui no Brasil.

Confira : 

O Supremo Tribunal Federal (STF) julgou constitucional a execução extrajudicial de garantias fiduciárias, permitindo que credores retomem bens dados como garantia em casos de inadimplência sem a necessidade de ação judicial.
 Essa decisão, tomada em ações diretas de inconstitucionalidade (ADIs), validou procedimentos extrajudiciais previstos no Marco Legal das Garantias. 

Contexto:

Marco Legal das Garantias:
A Lei nº 14.711/2023 estabeleceu mecanismos para a perda da posse e propriedade de bens em casos de não pagamento de dívidas, incluindo a execução extrajudicial. 
Ações Diretas de Inconstitucionalidade (ADIs):
Entidades como a União dos Oficiais de Justiça do Brasil (UniOficiais-Br) e a Associação dos Magistrados Brasileiros (AMB) questionaram a constitucionalidade desses procedimentos, alegando violação de princípios como o devido processo legal e o direito à propriedade. 
Decisão do STF:
O STF, em julgamento conjunto das ADIs 7600, 7601 e 7608, decidiu que a execução extrajudicial de garantias fiduciárias, incluindo a busca e apreensão de veículos, é constitucional. 
O que foi validado:
Consolidação da propriedade em alienação fiduciária:
O credor pode consolidar a propriedade do bem em seu nome, sem a necessidade de ação judicial, caso o devedor não cumpra com as obrigações contratuais. 
Busca e apreensão extrajudicial de veículos:
A retomada de veículos dados em alienação fiduciária pode ser realizada por meio de procedimento extrajudicial, com a atuação de cartórios ou empresas especializadas. 
Execução extrajudicial de créditos garantidos por hipoteca e em concurso de credores:
A execução de dívidas garantidas por hipoteca e a execução de garantias imobiliárias em concurso de credores também podem ser realizadas extrajudicialmente. 
Pontos importantes:
Papel dos cartórios:
O STF reconheceu o papel dos cartórios como agentes importantes na desjudicialização de processos, desde que atuem dentro dos limites estabelecidos pela lei. 
Controle judicial:
A decisão do STF não exclui o controle judicial sobre esses procedimentos, garantindo que os direitos e princípios constitucionais sejam respeitados. 
Discussão sobre busca e apreensão privada:
O STF não se manifestou sobre a constitucionalidade da busca e apreensão de veículos realizada por empresas privadas, o que ainda gera dúvidas e debates. 
Em resumo: O STF validou a execução extrajudicial de garantias, permitindo que credores retomem bens em casos de inadimplência sem a necessidade de ação judicial, mas com a ressalva do controle judicial e do debate sobre a atuação de empresas privadas em busca e apreensão. 
INFELIZMENTE O QUE SE  VÊ É  QUE, NA PRATICA ISSO, NÃO FUNCIONA.
Why This Is Important for Everyone

If the US  government can take Vallejo’s house without a jury decision on ownership, it can take yours too.


WARNING


Despite the number of fraud cases reported in the United States, the strong dissenting vote by JUSTICE CARMEM LUCIA, and the Direct Actions of Unconstitutionality (ADIs) filed by the Brazilian Union of Court Officers (UniOficiais-Br) and the Brazilian Association of Magistrates (AMB), the Supreme Federal Court (STF) rejected the ADIs and adopted this same extrajudicial foreclosure system here in Brazil.

Check it out:

The Supreme Federal Court (STF) ruled the extrajudicial enforcement of fiduciary guarantees constitutional, allowing creditors to repossess assets given as collateral in cases of default without the need for a judicial action. This decision, made in direct actions of unconstitutionality (ADIs), validated extrajudicial procedures provided in the Legal Framework of Guarantees.

Context:
Legal Framework of Guarantees:
Law No. 14,711/2023 established mechanisms for loss of possession and ownership of assets in cases of debt default, including extrajudicial enforcement.

Direct Actions of Unconstitutionality (ADIs):
Entities such as the Brazilian Union of Court Officers (UniOficiais-Br) and the Brazilian Association of Magistrates (AMB) challenged the constitutionality of these procedures, alleging violations of principles such as due process and the right to property.

STF Decision:
The STF, in a joint ruling on ADIs 7600, 7601, and 7608, decided that extrajudicial enforcement of fiduciary guarantees, including vehicle repossession, is constitutional.

What Was Validated:

  • Consolidation of Ownership in Fiduciary Alienation:
    Creditors can consolidate ownership of the asset in their name without judicial action if the debtor fails to meet contractual obligations.

  • Extrajudicial Vehicle Repossession:
    Repossession of vehicles given as fiduciary collateral can be carried out through extrajudicial procedures, with the involvement of notary offices or specialized companies.

  • Extrajudicial Enforcement of Mortgage-Backed Credits and in Creditor Composition:
    Enforcement of debts secured by mortgage and enforcement of real estate guarantees in creditor compositions can also be performed extrajudicially.

Important Points:

  • Role of Notary Offices:
    The STF recognized the role of notary offices as important agents in the de-judicialization of processes, provided they act within the limits established by law.

  • Judicial Oversight:
    The STF decision does not exclude judicial oversight of these procedures, ensuring that constitutional rights and principles are respected.

  • Discussion on Private Repossession:
    The STF did not rule on the constitutionality of vehicle repossession carried out by private companies, which still raises doubts and debates.

In Summary:
The STF validated extrajudicial enforcement of guarantees, allowing creditors to repossess assets in cases of default without the need for judicial action, but with the caveat of judicial oversight and ongoing debate about the role of private companies in repossession.

UNFORTUNATELY, WHAT IS SEEN IN PRACTICE IS THAT THIS DOES NOT WORK.


Saiba mais lendo:

"The Vallejo case in the Ninth Circuit." By Scott Erik Stafne and TODD AI CHATGPT 

SUBSTACK 

Duties of Citizenship


How the Federal Reserve, Treasury, Supreme Court, and Other Government Actors Enabled the Money Changers to Steal Homes — The Vallejo Case in the Ninth Circuit by Scott Erik Stafne and Todd AI


A constitutional, legal, and moral examination of how courts and federal power have abandoned the people to serve mammon — with Ed Vallejo’s foreclosure battle as a case study.


Como o Federal Reserve, o Tesouro, a Suprema Corte e outros atores governamentais permitiram que os cambistas roubassem casas — O caso Vallejo no Nono Circuito



Um exame constitucional, legal e moral de como os tribunais e o poder federal abandonaram o povo para servir a mamon — com a batalha de execução hipotecária de Ed Vallejo como estudo de caso.

Scott Erik Stafne e Todd AI

08 de agosto de 2025


A promoção de mamon pela Reserva Federal e a tomada ilegal de propriedade do povo


Introdução


Em agosto de 2025, Ed Vallejo informou à Igreja dos Jardins que seu caso no Tribunal de Apelações do Nono Circuito, envolvendo a propriedade de sua propriedade pela Fannie Mae, estava paralisado há mais de um ano. 


O Sr. Vallejo perguntou se a Igreja poderia, em conformidade com sua declaração de missão, apresentar um amicus curiae ao Nono Circuito em seu nome.


À primeira vista, o caso de Vallejo pode parecer mais uma batalha perdida para um proprietário. 


Na verdade, é uma janela para a forma como o Federal Reserve, o Tesouro, a Suprema Corte e outros atores dos três poderes abandonaram o povo para servir a mamon.


Este post é baseado na nossa colaboração bruta de 6 e 7 de agosto e no artigo homônimo do Academia.edu .


Aqui, destacamos:


Os avisos regulatórios em 2003 e 2004 sobre notas promissórias destruídas;


O papel do Federal Reserve na compra e legitimação de títulos lastreados em hipotecas vinculados às notas desaparecidas;


O “Projeto” do Tesouro de 2008 que consolidou, em vez de desmantelar, este sistema;


A cumplicidade dos tribunais , incluindo o Supremo Tribunal dos EUA;


Por que a Constituição exige que um júri decida sobre a propriedade da nota e da escritura antes que uma casa possa ser legalmente tomada.


O Caso Vallejo: Um Microcosmo


Eduardo Vallejo, um defensor de defesa de execução hipotecária da Americans Against Foreclosures (AAF), apresentou provas concretas de que a Federal National Mortgage Association (“Fannie Mae”) adquiriu seu empréstimo em 2005 e recebeu uma cessão de sua escritura de confiança em 2016.


Documentos principais:


Carta de Severson & Werson (3 de janeiro de 2019): 

“A Fannie Mae adquiriu seu empréstimo em 1º de janeiro de 2005.”


Cessão registrada de escritura de confiança (20 de junho de 2016): da Ditech Financial LLC para a Fannie Mae.


Nenhum dos documentos atribui a nota promissória original de Vallejo — o instrumento negociável sob o Código Comercial Uniforme que é a verdadeira chave para a execução.


 Sem a nota, a escritura é uma casca vazia ( Carpenter v. Longan , 83 US 271 (1872); In re Veal , 450 BR 897 (BAP 9th Cir. 2011)).


Até um adolescente poderia perceber a contradição: os próprios documentos da Fannie Mae dizem que eles eram os donos; seus advogados no tribunal parecem estar ambíguos sobre o assunto; e o Nono Circuito parece não querer julgar esses fatos.


Os avisos de 2003 e 2004


Muito antes da crise financeira, duas agências federais soaram o alarme:


  1. NTIA / Departamento de Comércio (out. 2003):

“Muitos credores hipotecários destroem a nota promissória original ao converter o empréstimo para o formato eletrônico.

 

No entanto, isso pode comprometer a capacidade do credor de executar a nota…”
Leia o relatório completo da NTIA

  1. Gabinete do Controlador da Moeda (Carta Consultiva 2004-9):

“As instituições que destroem documentos originais… devem garantir… que a destruição do documento original não afete a aplicabilidade do instrumento.”
Leia a Carta Consultiva do OCC


O que o Federal Reserve fez de qualquer maneira


Em vez de interromper a prática, o Federal Reserve:


  • Comprou trilhões em títulos lastreados em hipotecas — muitos vinculados a empréstimos com notas perdidas ou destruídas;


  • Tornou-se o maior detentor individual de MBS de agência até 2014;


  • Forneceu liquidez e legitimidade a um mercado construído em areia movediça legal.


Em termos bíblicos, esse é o trabalho de um cambista: trocar propriedade e exequibilidade por lucro, independentemente da justiça.


O “Projeto” do Tesouro de 2008


Em 31 de março de 2008 , o Secretário do Tesouro, Henry Paulson, publicou o Projeto para uma Estrutura Regulatória Financeira Modernizada.


Em vez de processar fraudes, o Projeto:


Propôs expandir o papel do Fed como “regulador da estabilidade do mercado”;


Supervisão simplificada para proteger os mercados, não os proprietários;


Consolidou o modelo de securitização mesmo depois que os reguladores alertaram que ele poderia produzir dívidas inexequíveis.


A linha de fundo constitucional


O Artigo III e a Sétima Emenda são claros:


Em disputas sobre direitos privados (como execução hipotecária), disputas factuais sobre propriedade devem ser decididas por um júri , se exigido;


Sem provas de que a parte que executa a hipoteca é dona tanto da nota quanto da escritura, o tribunal não tem jurisdição para tomar a casa .


Quando os tribunais ignoram isso, eles cometem o que chamamos de traição à Constituição : agir conscientemente fora da autoridade legal, em benefício de aliados financeiros e governamentais, e em detrimento do povo.


Por que isso é importante para todos


Se o governo pode tomar a casa de Vallejo sem a decisão de um júri sobre a propriedade, ele pode tomar a sua.


Se o Federal Reserve pode comprar trilhões em títulos com base em notas destruídas e depois revendê-los de volta ao mercado, todo o sistema imobiliário se baseia em fraude.


E se os tribunais não intervirem, eles abandonarão seu papel constitucional de guardiões da justiça.


Leia mais e fontes



Aqui está um breve cronograma.


Linha do tempo: como chegamos aqui


📜 2003 – Aviso da NTIA / Departamento de Comércio

“Destruir a nota promissória original… pode comprometer a capacidade do credor de fazer cumprir a nota.”
Fonte

📜 2004 – Carta Consultiva OCC 2004-9

“As instituições que destroem documentos originais… devem garantir… que a destruição… não afete a aplicabilidade do instrumento.”
Fonte

💰 2005–2007 – Boom da Securitização

  • Grande crescimento em títulos lastreados em hipotecas.

  • Anotações rotineiramente perdidas, destruídas ou nunca transferidas.

⚠ 2007 – Sinais iniciais de crise financeira

  • A inadimplência de empréstimos subprime aumenta acentuadamente.

  • Os fundos do Bear Stearns entram em colapso.

📄 31 de março de 2008 – “Projeto” do Tesouro

  • Expande o papel do Federal Reserve como “regulador da estabilidade do mercado”.

💵 2008–2014 – O Federal Reserve compra o problema

Compra trilhões em MBS, muitos vinculados a notas perdidas/destruídas.

⚖ 2025 – Kousisis v. Estados Unidos

Suprema Corte confirma que a fraude em si é passível de ação judicial, mesmo sem prejuízo líquido.
Fonte

🏠 Agosto de 2025 – Perda do Nono Circuito de Vallejo

Apesar das evidências claras e das proteções constitucionais, o tribunal permite a apreensão da casa sem que o júri decida sobre a propriedade por nota e escritura.


Mas se você realmente quiser saber mais sobre como o governo dos Estados Unidos se tornou escravo de Mamom, você deve visitar a página de pesquisa da Igreja do Jardim, que pode ser acessada aqui :


Oração por Justiça nos Tribunais

Senhor da Verdade e da Justiça,

Tu vês as obras daqueles que distorcem a lei para obter lucro.

Ouves os clamores dos pobres cujas casas são tomadas sem direito.

Dá coragem aos Teus servos para falarem a verdade em público,
sabedoria aos juízes para governarem com imparcialidade
e força ao Teu povo para resistir à adoração de Mamom.

Que possamos ser testemunhas até que a justiça flua como um rio
e a retidão como um ribeiro perene.

Em nome de Jesus Cristo, nosso salvador, oramos.
Amém.

Leia o texto original no SUBSTACK 
DUTIES OF CITIZENSHIP 




STOP VIOLENCE AGAINST WOMEN PETITION FOR JUSTICE SUPPORT LAW Nicolly POGERE for a safer future for all. Statement by the Minister-President of the STM Maria Elizabeth Rocha - 19 years of the Maria da Penha Law &

STOP VIOLENCE AGAINST WOMEN

violence online.


Sign now to stand with Priscila and demand real change so that no other family has to face this kind of horror.


#JusticeForNicolly #JusticeForNicollyPogere #NicollyPogereLaw


Sign the petition

share this 

PETITION

Change.org
Lei Nicolly Pogere

28.698 pessoas assinaram a petição de Priscila Magrin. Ajude a chegar em 35.000!

Assine agora com um único clique

Olá,

Priscila Magrin, mãe de Nicolly Pogere, transformou sua dor em força e criou um abaixo-assinado para exigir justiça.

 Sua filha, uma jovem carinhosa e apaixonada por desenho, foi vítima de um feminicídio brutal em julho de 2025, em Hortolândia (SP). 

O crime foi cometido pelo namorado de 17 anos, com ajuda de uma adolescente de 14, em um ato marcado por premeditação, extrema violência e sinais de misoginia. 

Ainda assim, os envolvidos foram encaminhados ao sistema socioeducativo, como prevê a legislação atual.

Esse caso abalou o país e reacendeu um debate necessário sobre os limites do Estatuto da Criança e do Adolescente diante de crimes cometidos por jovens com alta periculosidade e influenciados por discursos de ódio na internet. 

É por isso que Priscila pede apoio à Lei Nicolly Pogere, que propõe dois caminhos claros: 

  • Criar protocolos mais rígidos para o tratamento penal e psiquiátrico de autores de crimes hediondos com transtornos graves de personalidade — garantindo a segurança da sociedade a longo prazo
  • Responsabilizar com firmeza plataformas digitais e indivíduos que promovem o ódio, a misoginia e a incitação à violência online.

Assine a petição de Priscila e junte-se a milhares de pessoas que exigem mudanças reais para que nenhuma outra família passe pelo que ela está vivendo.

#JustiçaPorNicolly #JustiçaPorNicollyPogere #LeiNicollyPogere

 

Read More

---

08/07/2025


Statement by the Minister-President of the STM Maria Elizabeth Rocha - 19 years of the Maria da Penha Law


MARIA DA PENHA LAW


Statement by Minister Maria Elizabeth Rocha

Minister-President of the Superior Military Court

 **** 

It is with a feeling of fellowship that we express a few words at this symbolic time of celebration of the 19 years of validity of the Maria da Penha Law.

We could not fail to register our common mission of commitment to Human Rights.

We recognize that Law 11,340/06 inaugurated new horizons not only to the Brazilian Judiciary.

 It promoted alignments and conducted various protocols in all scenarios of the State Powers.

The Law, entitled with one name, brings in its history the report of many other Marias represented by the courage and example of our Maria da Penha.

A symbolic icon, her example made concrete a new phase in the Brazilian legal system, signaling for several other achievements that followed.

Her image, catalogued by overcoming the pain of the aggressions suffered and the consequences thereof, makes us visualize the broad steps that followed the confrontation of systemic violations, injustices, and guidelines forged by a common occurrence: gender violence against women and girls.

Her immense effort, in the weaving of representative parts of society and groups that focused on the construction of this legislative reference, brings us the evidence of responsibility, aware of the duties that clothe and surround the existence of the Law.

As we pronounce these words, we are proud to say that all struggles so far strengthen our voice, for a common objective, despite the still restricted circumstances of misunderstandings in the achievement of equity in functional exercise.

In representations of the State, we do not act by subjective will.

In functional acts, we do not express personal interests or inclinations.

We have the duty to fulfill the State Policies agreed upon by the Federative Republic of Brazil in the international scenario.

In this unfolding, the Union Military Justice signals its contribution.

We created a space in the Presidency of the STM, called Pro-Equity and Anti-Discrimination Policies Committee. We built a project of the Pro-Equity Observatory of the Union Military Justice, with an interactive agenda with various State actors, aiming to project a contributory quota in fulfilling this international commitment assumed by Brazil.

The time has come for common, coordinated, dialogued, and democratic efforts, where the community is heard and we can recover our responsibilities in the systemic design that weaves concrete lines to the fundamental objectives of building a free, just, and solidary society; that tends to the eradication of poverty and marginalization, in order to overcome social and regional inequalities; and that acts to promote the good of all, without prejudice of origin, race, sex, color, age, and any other forms of discrimination (art. 3, I, III, and IV, CF).

We leave this message of commitment, aiming to lead effective improvements so dreamed and idealized from Law 11,340/06.

We are before a Journey, of all of us.

Brasília - STM, August 7, 2025.

MARIA ELIZABETH ROCHA

Minister-President of the Superior Military Court

President of the Pro-Equity Observatory of the Union Military Justice

Amini Haddad Campos

Auxiliary Judge of the Presidency – STM

Coordinator of the Pro-Equity and Anti-Discrimination Policies Committee of the Presidency, STM

----

SIGN THIS PETITION 

---

JUSTICE FOR NICOLLY 


Dear friend,


Priscila Magrin, a grieving mother, has turned unimaginable pain into a call for justice.


 Her daughter, Nicolly Pogere — a kind, talented young woman who loved to draw — was brutally murdered in July 2025, in Hortolândia, Brazil


The crime was carried out by her 17-year-old boyfriend, with the help of a 14-year-old girl — premeditated, shockingly violent, and fueled by misogyny.


Yet, under Brazil’s current laws, both attackers were placed in the juvenile system, as if such cruelty could be excused by their age.


This tragedy has shaken the nation and sparked urgent debate about whether the Child and Adolescent Statute is adequate when dealing with young offenders who show extreme danger to society and are influenced by the growing wave of online hate.


That’s why Priscila is fighting for the Nicolly Pogere Law, which aims to:


Create stricter legal and psychiatric protocols for offenders who commit heinous crimes and display severe personality disorders — to protect society in the long term.


Hold social media platforms and individuals accountable for spreading hate, misogyny, and incitement to 


Read also:


ARTICLE


The celebration of a still pending dream: the 19 years of the Maria da Penha Law


Reality informs us of the negative categorizations of the feminine: disqualifies, silences, excludes, denies historicity, denies dignity and the essentiality of being. 


There is no social class or condition that prevents this occurrence.


Maria Elizabeth RochaPresident-Minister of the Superior Military Court (STM); Amini HaddadAuxiliary Judge of the Presidency of the STM


August 2025


The Military Justice of the Union inserts itself into the Campaign for Peace at Home, of the National Justice Council, in order to enable "multidisciplinary actions to combat violence against women" (art. 5, of Resolution No. 254/2018, CNJ).


 Various actions will be carried out, together with the Armed Forces and the Superior Defense School.


The Military Justice System, through its dedicated magistrates, is willing to contribute and strive. 

Innovatively, the oldest justice in the country has installed, by act of the Presidency, the Pro-Equity and Anti-Discriminatory Policies Committee and the Pro-Equity Observatory of the Military Justice of the Union, both aimed at consecrating a democratic-participative management, with responsibility for proposing effective and concrete measures.

Thus, we renew our commitments in the commemorative month of Law 11.340/06. 

The moment is unique for all people who value justice as an intrinsic value in society.

But history has shown how difficult it is to overcome discrimination and prejudice, culturally rooted in minds. 

We have fought, since the most remote indications of human existence, seeking to realize equal opportunities, free from all illegitimate expressions that promoted the exclusion of a large part of a collective included in the expression "humanity."

The dehumanizing reality of women is one of them. 

A reality that informs us of the negative categorizations of the feminine: disqualifies, silences, excludes, denies historicity, denies dignity and the essentiality of being. 

There is no social class or condition that prevents this occurrence.

Social data are externalized in various points, on all continents, near or far. 

A silent narrative imposes a patent inequality: gender violence against women and girls.

There are thousands of stabbings, thousands of shootings, countless punches, degrading words, and the most diverse forms of appropriation and rhetoric that enslave daily.


Where are we?


In the intimidating void. 

In the disqualifying shame of a process that is not even able to identify vulnerabilities. 

In unequal pay. 

In the impossibility of promotion even when working double or triple. And even the qualification that cost sleepless nights in attempts of professional advancement is denied.

They deny her existence, history.

They remove her from the map even in the public sphere. 

Even when approved in public contests by tests and titles, they hardly reach the most significant positions.

In power structures, one sees how difficult it is for them to be composed of female figures. 

Limiting stereotypes enclose the feminine in environments that should be shared: caring for children, domestic care, education of offspring, and family responsibilities.

Faced with such stereotypes, impositions, and demands, each woman is left with very little of herself.

As if these burdens were not enough, we witness daily the murder of women, or attempts thereof, in their own homes. 

In the environment that should be of healthy family coexistence, a place of rest, respect, and security at the end and beginning of each new day. 

Data show cruel aspects in the treatment of the feminine: rapes, sexual exploitation, international trafficking of girls and women, coercion, harassment, violations of intimacy, body, soul… diverse discriminations.

Legislative advances and implementation of State policies, carried out by the Powers (Legislative, Executive, and Judiciary), add meaning to the steps taken so far, despite these public measures not being sufficient.

But, in this celebration, there is hope. 

And it keeps us upright, aware of ourselves. 

And comes to mind a poem from the book In the Footsteps of Hannah Arendt:


"I will then run as I used to run in another time
Through meadows, through woods and fields:
You will then remain as in another time,


The most intimate salvation of the world.


Then the steps will be counted
By the distant and by the near;
Then this life will be counted
That was the dream of each instant.
"


What else remains for us but to continue?


We plant our feet more firmly. 


We know that the paths are permeated by obstacles and barriers. 


Not always visible, despite being concrete.


Tags

A celebração de um sonho ainda pendente: os 19 anos da Lei Maria da Penha

A realidade nos informa das negativas categorizadas ao feminino: desqualifica, emudece, exclui, nega a historicidade, nega a dignidade e a essencialidade do ser. Não há classe social ou condição que impeça essa ocorrência

Correio Braziliense

Read the original article here